Læring med iPad Skriv ut
Skrevet av Lage Thune Myrberget   
tirsdag 02. oktober 2012 13:02

Innbygging av spilleliste

Våren 2014 har jeg jobbet smamen med Asker og Bærum kulturskole om å utvikle digital kompetanse på ipad. Her er et eksempel på hvordan man kan samarbeide om å lage backingtracks for nybegynnere.
1: Vi lagde en liste over de fem mest brukte nybegynnersangene (oppsamling fra alle lærerne med Google skjema)
2: Så fikk lærerne i lekse å lage komp i GarageBand eller iRealPro.
3: Disse ble sendt til WOWfabrikken på mail.
4: Jeg la alle bidragene inn i en spilleliste på Soundcloud.
5: Denne spillelisten har jeg bygd inn på denne nettsiden - enjoy:

 

 


 

 Omvendt ledelse  

Jeg har i løpet av høsten møtt mange musikklærere med iPad. I forbindelse med kursene har jeg blitt kjente med mange og ikke minst fått innspill på hva som ønskes, trengs, finnes, og drømmes om. Her presenterer jeg noen av de innspillene som har dukket opp.

Skolemøte i Rogaland får en dose med innspill til ulike metoder for produksjon av film i undervisning. I den forbindelse går jeg gjennom ulike produksjoner jeg har lagd. Argumentasjonen for de ulike filmene er kunnskapen, mens produksjon på kurset blir erfaringen. Her er linken til disse filmene. 

Omvendt ledelse - Bærum kulturskole



Min hobby - Kirsten 

Glam - kurs i medakritikk for 8. trinn - Hundsund Ungdomsskole



Intervju NRK - kildekritikk - Hundsund Ungdomsskole



Presentasjon av lokaler - Stavanger kulturskole



Trommene er ødelagt - internasjonal klage



Konsertinvitasjon med skoleelever - Eiksmarka skole



IKT-plan Norge - introduksjon - IKTsenteret 



Tekstanalyse med nasjonal dimensjon - Sunndal kulturskole. Stoltenberg på besøk  

Repetisjon av teknikk - NM i Rally på Bjørklangen

Digital oversatt og digitalt lest dubbing - WOWfabrikken

 

 


Omvendt undervisning

Den viktigst erfaringen så langt i kursserien er behovet for mer kunskap om den nye arbeidsmetoden som heter Flipped Classroom. På norsk heter dette Omvendt Undervisning. Dette er en helt sentral trend innen utdanning og opplæring. Det er her elevene er og det er dit læreren bør gå. Da trengs det viktig ny digital kompetansen hos læreren. 

Jeg har snakket om den pedagogiske lekasjen som foregår i musikkfaget via YouTube. Jeg har også fortalt at det tar tid å finne den rette filmen til akkurat det du underviser i nå. Det blir derfor viktigere og viktigere at du kan lage den filmen du ønsker selv.  

QRfilmer logo_540

Til min bok for Slagverkopplæring i kulturskole lanserte jeg høsten 2012 over 90 minutter og 40 filmer på nett. Dette er Omvendt Undervisning satt i system. Dere kan se alle disse filmene på denne medlemssiden (gratis registrering). 

Jeg planlegger nå iPadkurs v.2.0.
 
IPad er først og fremst er et flott verktøy til å konsumere informasjon, men her ligger også et stort potensiale for å produsere innhold. Det finens i dag flere gode apps som sammen kan produsere meget gode og lærerike filmer. Når disse settes i en sammenheng, og læreren forstår læringseffekten ved de ulike teknikkene,  kan dette bli meget spennende.

Din målgruppe er dine egne elever og de foresatte. Neste kurs vil derfor lære deg planlegging (preproduksjon), fortellerteknikk, virkemiddel og ulik eapper som kan brukes i produksjon av gode filmer.  

Her kan dere se en film jeg har satt sammen som en smakebit på neste kurs:
Smartere Undervisning med Omvendt Undervisning.  


Heming Valebjørg er gjest i Julekalender på Trommer.no 2012. I filmen jeg lagde med han som gjest spiller Heming Frank Zappa sitt solo slagverkstykke Black Page. Til en artikkel om innstuderingen ville Heming forklarte åttendelskvintol (5:2), men jeg ville også prøve å forklare det samme med en film. Slik ble den altså!  


 

Dokumentasjon

Ipad åpner for gode muligheter til å dokumentere. Både aktiviter, turer, konserter og kurs. Her er en film jeg lagde med iPad. Jeg besøkt Bård Hestnes og Morten Huuse under et av deres Kor Arti`-kurs i høst. Alt er filmet og klippet på iPad. Lyden kommer utelukkende fra mikrofonen på iPad´en. Musikken er hentet fra mitt eget lydbibliotek, men min egen voiceoverstemme er lest inn med iMic. Teksten til voiceoveren er hentet fra Kulturskolerådets egne nettsider. Nettverket for opplasting var på Hotel Terminus i Bergen ;-) 
  

 

Jeg var også nylig i Praha på Global Forum med Microsoft. Dette var en del av prisen jeg vant i Lisboa tidligere i år. Her var det samlet dyktige IKT-pedagoger fra hele everden og vi hadde veldig spensige workshops om bruk av teknologi. Mitt bidrag ble denne filmen. Alt er gjort på iPad - research, manus, filming, klipping, illustrasjoner og publisering. Musikkern er kjøpte på Itunes. Det er selvsagt Dvorak. jeg syns filmen viser litt av det potensialet som ligger i et enkelt progarm som iMovie dersom du kjenner virkemidlene og bruker dem rett.

 



Dramalærerens drøm?

I forbindelse med kurs jeg holdt i Stavanger (jan 2013), for blant annet dans og dramalærere, fikk jeg et litt vanskelig spørsmål. Jeg hadde funnet frem en hel del spennende apps til workshopen, men de lurte på om det fantes en app for planlegging av forestilinger med scenografi, koreografi og regi. Jeg hadde sett etter dette, men måtte gå en ekstra runde. 

Stage Write heter løsningen. Jeg fant dn etter en god del leting. Kostbar - ja, men antageligvis verdt pengene for de som jobber med dette. Ipad er jo mildt sagt fantastik mobilt og lett å ha med å gjøre i den arbeidsprosessen det er å jobbe med store oppsetninger. 


 



 

Hukommelse vs. Spot In Mind

 Jeg fikk tips om å bruke programmet hukommelse for å huske ulike gjøremål. Jeg har sjekket det ut, men syns ikke dette gir meg god nok kontroll. Mangler blant annet alarmmulighet. Derimot har jeg funnet Spot In Mind. 


Her legger jeg inn gjøremål med blant annet bruk av GPS. Det betyr at når jeg nærmer meg musikkbutikken dukker ønskelista mi opp. Dersom jeg nærmer meg blomsterbutikken kommer bursdagslista mi opp. Dersom jeg nærmer meg jobben kommer gjøremål på jobben opp. Snedig sak som funker!

Utover det bruker jeg kalenderen. Du kan f.eks. opprette en egen kalender bare til private gjøremål og sette alarmer som du vil der.  

Les mer og last ned her


spot-in-mind

Piascore

Sist under - kurs i Stavanger - ble jeg gjort oppmerksom på Piascore. Et bibliotek for pdf-noter. Du kan laste over egne pdf-filer, men det er særlig den enorme basen av klassiske noter som gjør denne appen spesielt spennende.

Pluss: 
Gjennom IMSLP og Petrucci Music Library får du tilgang på en enorm skatt av klassiske noter. Du kan i tillegg kjøpe noter fra flere tilbydere.

Jeg likte spesielt godt koblingen mellom noter og Youtubefilmer som viser stykket fremført av forskjellige utøvere - og instrumenter.

I tillegg kan du bla fra side til side i notene ved å vifte med hånden eller gjøre en bevegelse med hodet til høyre eller venstre. Det er kamera i front som benytets som sensor og utfører denne funksjonen.   

Minus:
Piascore er ikke så lett å bruke til å sette opp konsertrepertoar. Om du skal gjøre notater skjer dette kun med håndskrift (ikke tegn du kan sette inn eller maskinskrift).  

Jazzy 123, ABC og Day

For de aller minste elevene har jeg ikke så mange apps med på Workshopen. Jeg mener dette er dette er apps eleven selv skal bruke tid på sammmen med foresatte. De appene jeg har valgt ut på workshoppen er de som gjør oss mer kompetente som pedagoger i klasserommet. Jeg vil likevel nevne denne serien med APPs fra The Melody Book.

Dette er tverrfaglige APPs med musikk og jazzs som paraply.
1: I Jazzy 123 lærer elevene å telle. Finn instrumentet. Hør lyden av instrumentet. Tell instrumentene. Hvor mange instrumenter ser du på skjermen? Flytt et visst antall instrumenter opp på scenen og hør musikk når du svarer rikitig, og til slutt kan du ta bilde av deg selv sammen med grafikken fra spillet. 

2: Jazzy ABC: Her lærer elevene bokstaver. Hvilket instrument starter med bokstav....osv. Hver bokstav presenteres med et instrument, og hvert instrument har en musikalsk frase. 

3: A Jazzy Day: Her lærer blir elevene kjent med de ulike instrumentetene i et storband. Du lærer også hvordan man navigerer og endrer størrelsen på bilder. Hvilket instrument hører du lyden av nå? Finn instrumentet du ser bilde av! Det er også et eventyr om den dagen kattene skal få besøke et storband. Til slutt har du sikkert blitt inspirert til å høre jazzmusikk, og da er vi over på apps som jeg har med på Workshopp`en :-)

 


Trådløs lyd med Logitech

Under kurset bruker jeg noen forskjellige harware-løsninger til iPad. En av disse er en løsning fra Logitech som heter Bluetooth Wireless Speaker. Med denne kan jeg være trådløst koblet til høytelare via Bluetooth. Alt for ofte opplever jeg at nettverkene på kommunale og bugg ikke tillater sammenkobling av enheter via nettverket. Derfor er denne løsningen med bruk av Bluetooth en herlig redning. Denne filmen forklarer det meste

Dere kan kjøpe den direkte fra Logiteh Norge her

Tastatur

Dersom jeg skal skrive en del på min iPad bruker jeg Apples eget wireless keyboard, men det er kommet andre løsninger som kanskje har flere funksjoner som du vil like å ha på et keyboard. 

Logitech´s Ultrathin tastatur fungerer som cover OG tastatur. Det oppleves veldig godt å skrive på. Samtidig får du et godt stativ for iPaden og vinkelene du ser skjermen i er optimal for å jobbe. Et magnetisk cover fra Apple koster ca. 600,- så her får du tasturet for bare 300,- ekstra. 

Bestilles direkte fra Logitech Norge her

Se denne filmen - kanskje dette er løsningen for deg?    





Alesis iODock

 For å jobbe aktivt med ulike funksjoner i iPad og programmer som GrageBand vil jeg anbefale dere å vurderer en Alesis IOdock. Her får du alle mulige tilkoblingsmuligheter i en hendig liten boks.

Mikrofoner, keyboard og gitarer kan kobles rett inn. Du kan spille inn musikken din på musikkprogrammer i iPad´en via vanlig midi eller USB-midi. Du kan koble skjermen opp på en tv eller dataskjerm, og du kan selvsagt koble til både eksterne høytalere OG hodetelefoner (individuell volumkontroll for begge disse).

Når din iPad er koblet til lades den automatisk opp og i koblinasjon med alle mulighetene du finenr i iPad bli dette er en fatastisk kraftig løsnig for musikalsk bruk av iPad. Alt dette i en boks til rett over 1449,-.

Sjekk denne filmen. Den forklarer det meste.  



Deltagerfilm fra Trondheim

På kurset i Trondheim fikk deltagerne i oppgave å produsere presentasjonsfilmer av et instrument. De hadde 30 minutter på seg til å løse oppgaven. Jeg syns denne filmen er verdt å dele med dere alle. Her brukes stillbilder, Ken burn-effekten styres bevisst og voiceoverstemmen har både godt faglig innhold, humor, engasjement og en barnslig nysgjerrighet i seg. De kjøpte også originalmusikken til Muppet show fra iTunes og sørget for å "time" histroien i filmen presist med musikken. Med andre ord: Bra manus, ide, gjennomføring og la det være til inspirasjon for andre :-) 




Mikrofon til iPad

Jeg bruker iRig sin Mic fra IK multimedia. Denne mikrofonen har de kvaliteter som dere kan trenge til det meste. Både vokal og instrumentalopptak på IPad. I denne filmen syns jeg de demonstrarer på en veldig god måte hvilke ulike muligheter som ligger i iMic og det medfølgende softwaret. 



Kameralinse for iPhone

Til min iPhone bruker jeg ulike linser. Den mest brukte er en Fisheye/wideview/Macro-linse. Den koster 198,- og skaffes fra Teknikmagasinet. Med denne 180°
linsen får du spennende bilder som tiltrekker seg oppmerksomhet. 

FISHEYE IPHONE_PRIS_540


I tillegg har jeg en 8 x optisk Zoom som også festes til iPhone. Denne har jeg skaffet fra Kina gjennom nettstedene www.dealextreme.com og www.madeinchina.com. Jeg ser at du også kan kjøpe denne fra Teknikmagasinet.no.

Zoom Iphone_pris_540

I tillegg til disse to - som jeg har skaffet fra Kina - har jeg kjøpt meg to andre artige ting.
1: FishEye med veldig mye mere fisheye enn den fra Teknikmagasinet. Helt rundt og virkelig som å se verden gjennom en boble.
2: Et mikroskop med Ledlys. Dette er også en linse du fester til iPhone og kan ta nærbilder av huden, dyr og alle andre artige ting. Dette er ideelt for naturfaglærere!

MoJo

Jeg hørte fra NRK at de nå opererer med et nytt yrkesbegrep - MoJo: Mobil Journalist. I praksis er dette en iPhone med en iMic. Mobilen tar bilder, filmer og tar opp lyd. Med en god mikrofon får journalisten bedre tilgang på lyden og dermed er det eneste kristiske punktet reddet. Da kan journalisten både ta bilder av hendelsen, intervjue personer tilknyttet nyheten eller snakke selv. Han kan filme fra åstedet og på toppen av det hele kan han gjøre all redigering og tilrettelegging før det hele sendes til en egen server. Han kan også publiserer materialet på SoundCloud, Youtube eller Flicker.

Du kan lese mer om dette fenomenet på nettsidene til Mobilmedia Toolkit. Her testets ulike løsninger for utstyr og dette deles igjen med en internasjonal brukergruppe. 

MoJo 540

Verden går videre og dette er et eksempel på at beslutningene taes på et lavere og lavere nivå. Selvsagt skal desken være med på å bestemme hva som slipper igjennom i nyhetsbildet, men i overført betydning kan dette si oss at musikklæreren kan bestemme selv at han vil bruke en iPad i jobben sin.     

 
 

 

 

 

Sist oppdatert fredag 09. mai 2014 08:03