"Bråk I Odda" Skriv ut



I forbindelse med vårt prisbelønte prosjektet på Odda gjorde WOWfabrikken et samarbeid med spillefilm og ungdomsbokforfatter Harald Rosenløw Eeg.

Godt tilrettelagt bruk av metoder kan favne flere fag og løfte hele skolens læringsnivå, noe dette prosjektet er et godt eksempel på. Fag er læring, men sosialisering og læringsmiljø er kultur. Derfor kaller vi våre produkter for KULTURVERKTØY.

Prosjektstart

Vi hadde et fellesmøte med alle involverte lærere på Odda over to dager. Først presenterte vi prosjektet, coachet lærere i arbeidsprosesser og virkemiddel. Deretter fikk vi møte elevene og motiverte dem ved å invitere på "klassetur på Facebook" - ga dem tilgang på Gruppa vår og tok med på biblioteket for å spille Xbox.

Med rett kombinasjon av pedagogiske nytteeffekter i de forskjellige teknologier - i kombinasjon med metodikk - kan man oppleve uante ressurser hos elever, lærere og skolemiljø.

Vi gjorde mange valg: 
- Facebook vs. It's Learning
- Yourtube Vs. DVD
- Lukket Vs. åpent
- Nett vs. papir
- Korrektur vs. friskriving
- Lærerkontroll vs. selvjus 

Fem prosessuker

Så var lærere og elever klare for fem uker med tverrfaglig jobbing: Engelsk, Norsk og Musikk. Målgang var festforestillingen under Litteraturfestivalen i Odda.

På grunnlag av de to dagen oppe på Odda kunne vi i WOWfabrikken sitte i Oslo og "sette igang" ("trigge") arbeidsprosessen på skolen. Hver uke postet vi en temafilm med faglig vinkling på den nye kommunikasjonskanalen - Facebook. 

Lærerne tok tak i vinklingen og coachet elevene til å reflektere, skrive og poste. 

Dette heter "Flipped Classroom". 

Så var det opp til elevene - HVA SKJEDDE!?
- Over 500 tekster
- Over 300 A4 sider tekst
- Over 17 kvm med papir 
- Alle roste og kommenterte 
- Selvjussen fungerte utmerket
- Ingen uvedkommende kom inn i facebookgruppa 
- Tilbakemeldingene fra elevene er enormt positive

Det ble en festforestilling av de sjeldne. Elever fremførte egne tekster for en fullsatt sal og fikk ros av forfattere som Frode Grytten og Knut Nærum.


 

Vinkling 1:Lyden av bråk

Dim lights


Vinkling 2: Indre støy

Dim lights


Vinkling 3: Forandring

Dim lights


Vinkling 4: Tekst til bilde

Dim lights

Bilder av Bråk

I denne filmen kan du se de bildene vi tok i Odda - som igjen ble grunnlaget for vinkel 4 - tekst til bilder. 

Dim lights


Vinkling 5: Tekst til musikk

Dim lights

"Vil - Vil Ikke"

Basert på tekst av Cathrine i 9. klasse ble denne teksten spilt inn og brukt som motivasjon til elevenes arbeid med den siste vinklingen: "stjele" fra hverandre og skrive for et nytt format - musikk/ræpp.

Denne sangen ble også fremført av elevene på festforestillingen i slutten av prosjektet (se singbackfilm nederst i artikkelen).   
Dim lights


Bråk I Odda - The Full Story

I denne filmen kan du se en beskrivelse av hele prosessen  prosjektet. Her beskrevet med bilder, lyd og film. 

Dim lights



Vil- Vil Ikke (Singback)

Her er en film med singbackversjon og bilder. Denne versjonen brukte vi på konserten. Elvene sang over kompet og filmen ble vist på storskjerm bak på scenen.

Dim lights

 

Til slutt

Gjør oppmerksom på at slike prosjektet som dette må tilpasses hver skole. Det er avhengig av lærerressurser, kompetanse, motivasjon og teknologisk nivå. Også må man være litt gal og ta noen sjanser ;-) Noen av de aktuelle vinklingene i dette prosjektet kan virke litt "tatt ut av sin sammenheng" i forhold til andre skoler, miljøer, målsetninger og tematikker, men de passet perfekt på Odda. 

Ett år etter

Her er en liten rapport fra Odda Ungdomsskoles rektor - Sven Olaf Brekke. Han forteller litt om hva skolen har opplevd gjennom det første året som har gått etter gjennomføring av prosjektet.  



Ta kontakt med oss på WOWfabrikken for en prat om løsninger til din skole. 

PS! All videodokumentasjon av prosjektet er filmet, klippet og publisert med iPad2 og iMovie.