Xbox In The Classroom Skriv ut
Skrevet av Lage Thune Myrberget   
onsdag 23. oktober 2013 08:34

Xbox360 png_540
Elever ved Tislegård Ungdomskole i Kongsberg vant Koducup 2013. Skolen fikk blant annet en Xbox med Kinect i gave fra Microsoft og sammen med denne gaven fikk lærere og elever ved skolen en dag med WOWfabrikken. 

Jeg tok for meg fire ulike prosjekter jeg har gjort med Xbox i skolen: 
- Lande på Mars
- Dans som hemmelighet
- Bandsamspill
- Tekstanalyse og karaoke

Målet for lærere er læringsmål og fagplaner. Dette er som å lage boller. Læreren baker dem så god de kan. Men skal vi legge inn rosiner eller sjokoladebiter i bollen? Øke matmotivasjonen? Ved å ta Xbox inn i undervisningen blir dette som rosinene eller sjokoladebitene. Du pimper opp læringen med ekstra motivasjon, mestring og sosialisering.

WOWfabrikken har alltid jobbet for å finne de gode oppskriftene. Så er det opp til læreren å bli trygg i bruk av IKT. Våre kurs engasjerer og motiverer. Dette merker også eleven.

Tre timer med lærere og deretter tre timer med elever ble en fin blanding for Xbox In the Classroom på Tislegård. Her ser du hvordan elevene landet på månen og danset med Usher:  

 



Elevoppdrag
På slutten av dagen spurte jeg elevene om de likte å bruke Xbox på skolen. Det gjorde de. "Da har dere en utfordring"; sa jeg. Lærerne deres trenger tips for å ta dette i bruk. "Dersom dere tipser lærere om spill og argumenterer for hvordan disse kan passe inn i ulike fag så vil de lytte til dere og vurdere det". På denne måten kan elever påvirke egen undervisning. 

Hvem tar utfordringen først? Elever eller lærere? 
 
Sist oppdatert onsdag 23. oktober 2013 09:03